„Reklama dźwignią handlu” - to hasło można usłyszeć niemal na każdych zajęciach z marketingu, realnie stało się już dość "wyświechtane". Warto jednak wiedzieć, że poza handlem należy dobrze promować właściwie każdą dziedzinę przedsiębiorczości. Umiejętnie prowadzone działania marketingowe podnoszą dochody nie tylko pochodzące ze sprzedaży, ale również z produkcji czy usług. Często firmy wydają na nie setki tysięcy złotych. O tym czy pieniądze te powrócą ze zdwojona siłą czy też zostały wyrzucone w błoto decyduje m.in. strategia marketingowa. Mimo wszystko nie jest tajemnicą, że wiele przedsiębiorstw jest źle prowadzonych i nie ma żadnej strategii zarządzania, co przede wszystkim dotyczy małych biznesów. Jakie korzyści może dać im dobra strategia i jak zabrać się za jej planowanie? Dziś kilka słów o tym jak ją dobrze i mądrze przygotować.

Kup Pan kalendarz

Na kalendarzu mamy grudzień, czyli najlepszy czas na zakup nowych terminarzy. Nie warto się uchylać od dokonania zakupu kalendarza dla swojej firmy, ponieważ trzymając papierowy terminarz w dłoni łatwiej będzie nam planować strategię działania przedsiębiorstwa. Wprawdzie dziś mamy dostęp do elektronicznych gadżetów w telefonach i komputerach, ale nie ma jak papier. Dlatego w nowy rok 2017 wejdź z nowym terminarzem i zaplanuj z nim przyszłość.

Zaczynamy planować

Pierwszym krokiem w kierunku sukcesu jest dobrze wykonany plan marketingowy. Ponieważ zaczyna się nowy rok najlepiej swoje działania oprzeć na kalendarzu. Idąc tą drogą warto przygotować sobie specjalny terminarz dla swojej firmy. Podczas planowania najlepiej wyłączyć wszelką elektronikę i usiąść w zaciszu biura z dużą kartka papieru, pisakiem i kalendarzem w ręce.

Jak to zrobić?

Kalendarz w formie książki może być nieco trudny do opanowania, dlatego należy przygotować sobie wersję uproszczoną. Przygotowaną kartkę papieru należy podzielić na 12 miesięcy – każda z nich odpowiada jednemu miesiącowi, a następnie je podpisać. Kolejnym krokiem jest spisanie wszystkich istotnych wydarzeń z terminarza do powstającego kalendarza strategii. W pierwszej kolejności należy wypisać wszelkie święta obchodzone przez większość społeczeństwa. Na kartce powinny się więc znaleźć: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, święta majowe itd. Poza tymi najważniejszymi uroczystościami warto też wypisać dni, które nie są wolnymi od pracy, ale Polacy chętnie je świętują. Do takich można zaliczyć Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Dzień Ojca czy Dzień Dziecka. Na koniec do powstającego kalendarza warto wpisać daty związane bezpośrednio z przedsiębiorstwem np. rocznica powstania, otwarcia sklepu lub punktu usługowego, daty organizowanych od lat przecen, wyprzedaży czy akcji np. wakacyjnego czyszczenia magazynów.

Kiedy już kalendarz będzie gotowy okaże się, że wymienionych wydarzeń jest całkiem sporo. Niektóre miesiące takie jak np. grudzień mogłyby być jednym wielkim wydarzeniem, ponieważ tyle dni „specjalnych” się w nim mieści. Dlatego też kolejnym krokiem jest przegląd wydarzeń i wybranie najistotniejszych ze względu na prowadzoną przez nas działalność. O tym, że na tym etapie prac pojawią się spore różnice w różnych firmach można się przekonać chociażby porównując serwis internetowy dla seniorów i sklep z zabawkami. W przypadku serwisu jednymi z ważniejszych wydarzeń będą Dzień Babci i Dziadka – odbywające się w styczniu oraz Dni Seniora organizowane w październiku i listopadzie. W przypadku sklepu z zabawkami znacznie ważniejszy będzie czerwcowy Dzień Dziecka, rozpoczęcie wakacji czy roku szkolnego.

Co dalej?

Kiedy już jest przygotowany szablon kalendarza z wybranymi wydarzeniami głównymi należy zastanowić się, jakie atrakcje organizowane przez firmę mogą im towarzyszyć. Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl są promocje i wyprzedaże, ale warto wiedzieć, że nie w każdej branży takie działania są możliwe i przynoszą zamierzony skutek. Można być pewnym, że hurtownia sprzętu AGD z pewnością znajdzie sporą ilość klientów ogłaszając „Noworoczne czyszczenie magazynów”, jednak portal z poradami dla kobiet nie zyska na obniżce cen – przynajmniej jeśli chodzi o ilość czytelników. Stąd też po raz kolejny należy dokładnie przyjrzeć się wybranym przez siebie wydarzeniom i zaplanować działania, które pozwolą uzyskać konkretny cel. Przy okazji warto podkreślić, że „cel”, do którego dążymy promując się zgodnie z wydarzeniami kalendarzowymi wcale nie musi być zawsze taki sam. Doskonałym przykładem może być tutaj wydawnictwo lub sklep z książkami. Promując się przed Bożym Narodzeniem firmie zależeć będzie na dotarciu do jak największej liczby czytelników, w styczniu i październiku – ze względu na Dni Babci i Dziadka oraz Dni Seniora – promowane mogą być książki dla czytelnika w wieku starszym, w czerwcu, gdy jest Dzień Dziecka – ważne jest dotarcie do czytelnika młodego, a na przełomie sierpnia i września zdobycie klientów na podręczniki szkolne. Choć głównym celem z pewnością jest wzrost zysków ze sprzedaży książek, to w każdym miesiącu dąży się do zdobycia klienta w innej grupie wiekowej, co w ostatecznym rachunku z pewnością się opłaci.



Nie zapominajmy o datach „mniej ważnych”...

W pierwotnie przygotowanym kalendarzu powiło się też z pewnością kilka dat, które nie zostały wybrane do dalszego planowania strategii marketingowej. Jednak nie warto o nich zupełnie zapominać. Nie muszą się one łączyć z wydarzeniami promocyjnymi, ale warto je podkreślić. Doskonałym przykładem może tutaj być np. banner z życzeniami z okazji Dnia Babci i Dziadka umieszczony na profilu społecznościowym sklepu z akcesoriami dziecięcymi, albo wpis inspirowany tą tematyką na firmowym blogu.

Ale bez przesady

Zanim jednak zaplanuje się działania wyróżniające dni dodatkowe należy bardzo dokładnie wszystko przemyśleć, aby nie okazało się to śmieszne lub niestosowne. Przykładem może być składanie życzeń z okazji Bożego Narodzenia w serwisie internetowym prezentującym się jako strona dla osób niewierzących.

S.M.A.R.T. czyli WARTO

Nie bez powodu piszemy o tym przed końcem roku. Nie da się bowiem ukryć, że jest to najlepszy możliwy moment na wdrożenie strategii w swojej firmie, poczynając od początku roku i planując swoje działania na kolejnych dwanaście miesięcy. Nazwać możemy je więc strategicznym kalendarzem działania.

W tym miejscu odwołać się warto do anglojęzycznej metody S.M.A.R.T., której polskim odpowiednikiem jest skrót WARTO odwołujący się do kilku kluczowych kwestii, a więc:

W – wartościowe, przynoszące wymierne korzyści dla firmy
A – ambitne, stanowiące wyzwanie dla pracowników i szefostwa
R – realne, realizowane obecnymi zasobami firmy
T – terminowe, umiejscowione w czasie
O – wymierne, określone ilościowo

Nie można nie odnieść się przy tym do kwestii terminu ich realizacji. Z racji czasu podzielić można je bowiem na krótkoterminowe oraz długoterminowe z zaznaczeniem, że te pierwsze powinny być częścią strategii, którą realizować chcemy w dłuższej perspektywie.

Na koniec odnieśmy się jeszcze też i do efektów, które możemy dzięki takim strategicznym działaniom osiągnąć. Zdecydowanie najważniejszy jest rzecz jasna wynik finansowy, który ciągu roku w zależności od efektywności poprawić można nawet dwa czy trzy razy. To jednak nie wszystko. Nie bez znaczenia jest też korzyść wizerunkowa. Nie jest bowiem tajemnicą, że takie działania wpływają również korzystnie na to, jak taką firmę postrzegają jej klienci, co przynajmniej po części wpływa rzecz jasna również i na jej finanse.

Skoro tak nie ma na co czekać. Czas najwyższy na Wasz strategiczny kalendarz działania.Dokładne wyznaczenie dat ważnych z punktu widzenia przedsiębiorstwa i nakreślenie planu działań marketingowych w oparciu o stworzony przez siebie kalendarz sprawi, że promocja marki, produktu czy usług będzie łatwiejsza i bardziej skuteczna.

  Zachęcamy do do polubienia naszego Fanpage, na którym będziemy regularnie publikować wartościowe porady, dzięki którym wzniesiesz swoją firmę na kolejny poziom.